Praktiske barnerom

Et barnerom skal være tilpasset lek og moro. Dette er ikke stedet for knuselige vaser og møbler som man må være forsiktig med. Barnemøbler må være holdbare, og de må være tilpasset barnas størrelse. Tenk på at håndtak på skapdører bør være i barnas høyde, slik at de kan finne fram egne klær. Stoler og bord må også være i barnestørrelse.

Sikring av møbler

Husk også at møblene må sikres, slik at de ikke velter over barna. Barn tenker sjelden på sikkerhet, og de liker å klatre i alt de finner. Pass derfor på at alle tunge møbler er sikret til veggen, enten det er skap, kommoder eller hyller. Tenk også på hvor tunge gjenstander plasseres i barnerommet. Ikke legg tunge bøker og andre tunge gjenstander i hyller. Legg heller bøkene i kasser på gulvet, slik at de ikke faller ned på barna. Plasser heller myke leker i hyllene, som ikke er farlige å få i hodet.
Plass til orden
Barn liker å rote, og er ikke like flinke til å rydde. Men man kan oppmuntre dem til å rydde gjennom å gjøre det enkelt. Kjøp eller lag fargerike lekekasser, der lekene raskt kan samles sammen. Se om du finner lekekasser når du kjøper leker på nett. Kassene bør kunne plasseres i en hylle, eller under et bord. Dersom kassene skal stå ved veggen, bør de ha lokk. Da samler lekene mindre støv. Tenk på at barna kan klatre opp på lekekassene. En lekekasse med hjul kan rulle vekk, slik at barna faller, så det kan være lurt å velge trekasser uten hjul.
Legg til rette for aktivitet
Hvis barna liker å klatre, bør man også legge til rette for dette. Det finnes lekestativer man kan montere inne. Alternativt kan man snekre sammen sitt eget lekestativ til innendørsbruk. Husk at et klatrestativ også bør festes til veggen. Det kan også være lurt å legge noe mykt under stativet, i tilfelle barna faller ned. Barn liker også huler, og man kan lage en hule under en høy seng, eller lage huler og telt i en krok. Dette er billig og enkelt å lage.