Arkitekturopprøret

Hva synes du om den moderne arkitekturen som dukker opp? Er den stilig, eller rett og slett stygg? Bevegelsen Arkitekturopprøret er i hvert fall svært skeptiske.

Arkitekturopprøret på Instagram

På kort tid har den norske Instagramkontoen @aonorge skaffet nærmere 60 000 følgere. Kontoen ble startet av to studenter som synes at den moderne arkitekturen ødelegger bybildet, særlig i Oslo. Her poster de før og etter-bilder av alt som er bygget etter krigstiden. Engasjementet er svært stort blant følgerne deres, og bevegelsen har fått mye oppmerksomhet i mediene.

Bygg pent!

Har du lagt merke til hvor ofte et ferdigstilt bygg blir svært annerledes enn prosjekttegningene? Det nye biblioteket i Bjørvika i Oslo er et godt eksempel på dette. Tegningene ga inntrykk av at fasaden skulle ha store glassflater, men resultatet har blitt svært grått og metallaktig. Aonorge har gått hardt ut mot bygget. De viser til forskning på estetikk som sier at bygningene som omgir oss påvirker psyken vår, og at mennesker har en mer positiv respons til den klassiske arkitekturen. Arkitekturopprøret mener at bygningens utseende bør ha større relevans for hva som bygges og ikke.

Politisk støtte

Hva slags føringer og retningslinjer bør kommunene ha når det gjelder utbygging? Dette må diskuteres nærmere. Flere norske politikere har slengt seg inn i debatten. En av dem er Emilie Enger Mehl (Sp). Stortingspolitikeren tar opprøret på alvor og har etterlyst økt politisk engasjement rundt saken. Silje Hjemdal fra FrP sier i et intervju med Sivilisasjonen.no at hun er overrasket over at det ikke har blitt en større politisk diskusjon rundt dette emnet som har ulmet lenge.

Blir det en endring?

Folket vil ha klassisk arkitektur. Da må kanskje politikere endre oppfatning og forstå at et fokus på å spare penger i stedet for å restaurere gamle bygg, påvirker innbyggernes trivsel i byene de bor i. I takt med at Arkitekturopprøret vokser, vil vi nok se økt engasjement hos de folkevalgte. Kanskje blir det helt andre krav til hva som bygges i fremtiden?