Slik kan du bli arkitekt!

Det kreves lang utdanning for å kunne bli arkitekt. Som med de fleste andre utdanninger har man muligheten til å ta både maser- og doktorgrad, alt ettersom hvor motivert og engasjert man er, men det man bør huske på at det er minst fem års skolegang. Det finnes flere universiteter og høyskoler i Norge som tilbyr ulike former for arkitekturutdanning.

Man kan spesialisere seg på det området man selv brenner mest for enten det er Byplanlegging eller tegning av hus. Uansett hvilken retning man ønsker å gå, bør man være et nokså kreativt menneske samtidig som man bør ha et øye for detalj.

Personlig egnethet bør ikke være det viktigste, motivasjon og driv teller også en hel del dersom man ønsker å bli arkitekt. Motivasjonen for å skape noe vakkert og funksjonelt og bidra til å gjøre samfunnet bedre bør ligge til grunn. Det er som oftest engasjement som skaper de beste resultater.

Dersom man ikke er helt sikker på om dette er noe for seg, men at det samtidig er noe man kunne tenkt seg å prøve for å finne ut om det er dette man vil, har man alltid muligheten til å hoppe av et studie. Man
kan for eksempel begynne på utdanningen, for så å hoppe av etter et år.

Det skal derimot sies at opptakskravene for å komme inn på arkitekturutdanning i Norge er ganske høye, derfor må man legge ned en god dose innsats dersom det er dette man vet man vil. Noen steder vil det også være praktiske opptaksprøver for å teste dine ferdigheter. Noen mennesker vil oppleve å måtte søke flere år, fordi de første gang ikke når helt opp til toppen, det er viktig å da ikke gi opp, prøv helt til det går.